sportstats.blogg.se

En blogg om SHL

The NBA experience

Kategori: Allmänt

Vistelsen i USA inkluderade även en basketmatch i NBA mellan Brooklyn Nets och Dallas Mavericks. För mig var det första matchen live och det fanns nog inget bättre sätt att averka den än att se den i Brooklyn.
 
Vi är tillbaka där resan började, Barclays Center på Atlantic Avenue, Brooklyn. Ovanpå isen ligger nu ett golv och arenan känns större och tätare än när vi var på hockey. Känslan är att det är oväntat mycket folk trots att Nets cementerat sig i botten av tabellen. Det vimlar av folk i shopen och det handlas för fullt, jag kan inte heller undvika att dras med och köper mig en keps. På väg upp till läktaren köper jag med mig en så kallad chicken tenders, modell större. Spelarna presenteras en och en och publiken lever loppan på läktaren, wow; tänkte jag, vilken inramning. 
 
 
Stämningen dör dock snart ut då Dallas tämligen omgående rycker till en 13 poängs ledning med imponerande skytte och flera 3 poängare. Det märks att Nets är ett bottenlag, hade det inte varit för den lokala hjälten och 2,13m långe Brook Lopez så hade siffrorna varit ännu större. Har man 20 miljoner i lön så förväntas man nog dock leverera också. I pauserna får vi se äckligt skickliga dansare som kör koreograferade danser, alla dansare är 3 äpplen höga och max 12 år gamla. Därutöver så skulle det skjutas t-shirts och lypsyl med bazookas igen, de gillar onekligen att skjuta grejer i staterna. Cheerleaders från Brooklynettes showade också loss och rev ner applåder. 
 
 
Mot slutet av matchen blir det faktiskt spännande, Nets har lyckats att hämta in underläget och är i den sista skälvande minuten nära att gå förbi och upp i ledning. Publiken skanderar "defence, defence", men uppmaningen når inte fram, spelet havererar och Dallas avslutar med ett poängregn och stänger matchen. För egen del får jag ändå säga att detta gav mersmak, jag har inte tidigare varit så intresserad av basket, men det var jäkligt underhållande ändå. Det finns all anledning att gå på fler matcher framöver. 
Kommentera inlägget här: