sportstats.blogg.se

En blogg om SHL

Home of the Giants

Kategori: Allmänt

Den grå plåtdörren öppnas och jag kliver in i det som ska vara min arbetsplats de närmsta dagarna, SSE Arena i Belfast, Nordirland. 
 
Doften av bryggeri knockar mig med en käftsmäll, det klibbar under skorna efter all öl som flödat i dessa lokaler bara några timmar tidigare. Igår var det 8000 förfriskade själar som vrålade ut sin glädje här inne, när en skallig man, som av synen att döma aldrig ägt ett gymkort, iklädd neonblå skjorta med texten "power" på ryggen, skulle kasta pil. Du som på landstället eller på Grönans 5-kamp visat färdigheter i detta ska veta att det finns en scen för dig också, dart är stort här.
 
 
Sekretariatet där jag ska arbeta brukar av oss TV-arbetare ofta benämnas för "trädgårn", men nu undrar jag om inte "kolonilott", alternativt "pallkrage" skulle varit en mer passande benämning baserat på storleken. För att komma in behöver jag dessutom springa över isen och på vägen undvika slagskott, ismaskiner och jättar. Belfast Giants huserar nämligen här till vardags.
 
 
I "pallkragen" huserar jag, speaker, score keeper, två operatörer som sköter arenans matchklocka och säkert någon till. Min uppgift är i korthet att sköta matchklockan för TV-produktionen samtidigt som jag för statistik för IIHF:s räkning. Dagen har mest bestått av riggande och fixande så att allting ska fungera när det smäller på söndag då Holland - Japan inleder världsmästerskapet för de något mindre ambitiösa hockeynationerna. Håll i hatten. 
 
(Storbritannien var första lag att känna på isen)
Kommentera inlägget här: