sportstats.blogg.se

En blogg om SHL

Powerbreak

Kategori: Allmänt

Jag tänkte ägna det här inlägget åt att sprida lite information om fenomenet powerbreak som vi hockeyälskare garanterat har uppmärksammat under de senaste årens lopp. Kanske kan ni läsare lära er något på kuppen! 

Powerbreak kan också benämnas för commercial break, för det är precis vad det är, ett avbrott i matchen som möjliggör reklam. Främst i TV, men även inne i arenan. Det finns många som beskriver detta avbrott som ett otyg som drar ner stämningen i arenan och jag är beredd att hålla med till viss del. Till saken hör att detta avbrott också erbjuder en möjlighet för domarna att ta sig en slurk vatten, ett tillfälle för lagen att prata ihop sig som en variant av time out, men även för funktionärer att skrapa bort snöhögar, putsa plexiglas för TV-kameror och åskådare etc. 
 
i SHL har vi haft powerbreak sedan säsongen 2009/10, då skedde avbrottet efter den första avblåsningen när 13 minuter hade spelats i vardera period. Idag är reglerna snarlika, undantaget är att avbrottet sker efter den första avblåsningen efter 10 minuters spel, dock inte i förlängningsperioderna. Förfarandet går till som så att sekretariatet öppnar båsdörrarna, startar en lampa och låter hesa Fredrik ljuda i arenan, därefter klockas 80 sekunder. När det börjar närma sig nedsläpp igen så brukar sekretariatet hålla upp en skylt eller fingrar för att påvisa för domaren hur mycket tid det är kvar av reklamavbrottet. 
 
Det finns några regler som är värda att känna till för powerbreak i SHL:
* Powerbreak sker på första avblåsningen efter 10 minuters spel i varje period. 
- Förutsatt att det inte blåses icing eller blir mål. Då sker powerbreaket på nästkommande avblåsning. Detsamma gäller om ett straffslag tilldöms på avblåsningen. 
 
* Powerbreak sker oavsett om det är 1 sekund kvar av perioden.
 
* Powerbreak tas inte under pågående powerplay. 
 
Ser vi till det internationella regelverket för till exempel Hockey-VM så ser reglerna lite annorlunda ut: 
* Under VM är det två commercial breaks per period, dock inget i övertidsperioden. Det första sker efter 6 minuters spel, då en klocka som räknar nedåt visar 14:00 och det andra tas efter 12 minuters spel, då en klocka som räknar nedåt visar 08:00. 
 
* Längden på ett commercial break i VM är 70 sekunder.
 
* Det blir inget avbrott om ett lag är i numerärt underläge på isen. Säg att Lag A spelar boxplay, men lag B drar på sig en utvisning när visslan går och "fönstret" är öppet för powerbreak så kommer inget avbrott att ske då det är numerären på isen när avblåsningen sker som räknas. 
 
* Däremot kommer commercial break att tas om ett lag har tilldelats 5min numerärt underläge.
- förutsatt att inte ett 5-3 läge skapats av ytterligare en 2min-utvisning. Då sker commercial break först när 2min-utvisningen har fortlöpt. 
 
* Inget commercial break tas vid mål, tilldömt straffslag, slagsmål eller icing, förutsatt att inte en utvisning tas i samband med icingen som påverkar numerären på isen. 
 
* Vid skador eller andra händelser som tar tid att reda ut kan ett commercial break tas oavsett tid på matchklockan. När detta sker kommer det sista breaket i perioden att tas bort. 
 
* När 30 sekunder återstår i period 1 och 2 kommer inget commercial break att ske och med 2 minuter kvar eller mindre i den 3e perioden kommer heller inget avbrott att ske. 
 
(Powerbreak möjliggör även en stunds vila för domarna) 
Kommentera inlägget här: